Monday, February 9, 2009

Renungan Untuk Semua

Assalamualaikum..kali ni just nak share sikit ayat-ayat dibawah ni sekadar renungan kite bersama. Aku pun tak tau ayat-ayat dibawah ni jenis pantun ke, syair ke, puisi ke..hehe. Korang bace jela ye dan paham kanla maksud ayat-ayat kat bawah ni..moga sama-sama dapat maghfirah dari Allah..insyaAllah. Aku hambek bende ni dari page frenster member aku, Muhammad Fahmi..harap ko halalkan la ye pamie.hehe

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat,
masyarakat jadi muafakat.
Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat.
Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.
Apabila negara luar jadi
hormat, permusuhan pun tersekat.
Apabila permusuhan tersekat,
pembangunan pun meningkat.
Apabila pembangunan pun meningkat,
kemajuan menjadi pesat.

TETAPI AWAS, apabila pembangunan
meningkat, kemajuan menjadi pesat,
kita lihat bangunan naik bertingkat-
tingkat.
Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat. Apabila tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat, KETIKA ITU manusia mula mengubah tabiat. Apabila manusia telah mengubah tabiat, ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat,
sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi
jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat,
orang miskin pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati
lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jerla
minyak gamat.

Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
Semua nak tunjuk kuat.
Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat.
Rambut pun jarang sikat.

Yang perempuan, pakai mini sekerat.
Suka pakai baju ketat.
Suka sangat menunjukkan pusat.
Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat.
Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'.

Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.
Duduk jauh berkirim surat .
Bila berjumpa, tangan berjabat.
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah
pula anak-anak yang tak cukup sifat.
Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di
merata tempat.
MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA
MELOMPAT.
Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.
Inilah dia fenomena masyarakat.
Oleh itu wahai saudaraku dan para
sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat! .
Berangkat menuju ke negeri akhirat.

Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, sindri mau ingat.

Umur antum banyak mana antum buat ibadat...?
Zaman muda antum, apa yang telah antum buat...?
Harta benda antum, dari mana antum
dapat...?
Ilmu antum, adakah antum manafaat...?

So ape yang korang rase bile bace bende ni??? Gelak??? Senyum?? Bosan sambil menguap??? Insaf???
Harap-harapnye ade la sikit rase keinsafan dalam diri kite bile bace ayat-ayat di atas tu..tak banyak pun sikit jadila. Moga kite dapat tinggalkan maksiat dalam diri kite ni dan suci kan ati kite dengan memperbanyakkan amal ibadah kepada Allah.

Wallahu a'lam.




5 comments:

M A S R U R A H on February 9, 2009 at 8:49 PM said...

byk beri manfaat!

gaco on February 9, 2009 at 9:10 PM said...

....hmm (xtau nak tulis ape)

محمد حفيظي بن حاج عبد الرحمن on February 9, 2009 at 9:28 PM said...

to Masrurah: moga orang lain (termasuk aku) dapat ambik iktibar dan muhasabah diri balik..moga menjadi insan yang bertaqwa..insyaAllah.

to gaco: tu ko tulis gak tu..kate tak tau nak tulis pe..hehehe

Sasha on February 10, 2009 at 9:47 AM said...

rasa kagum dengan penulis yg perihatin dgn situasi sekarang & pandai menghubung-kaitkan dlm bentuk ayat-ayat. Tabik kat penulis... penulisa yg ringkas & mudah difaham...

luqman on February 11, 2009 at 12:49 AM said...

insyaallah..innaddeena 'ndallahil islam..
Islam adalah solution yg terbaik.
Al-Quran dan As-sunnah rujukan yg terbaik. Kedua-duanya dah provide the best solution to all problems.

 

Re-Engineering of Islamic Life Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal