Saturday, February 14, 2009

Mari Menyambut Hari Kekasih

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum..

Mungkin ade yang terkejut, terkene serangan jantung, marah, geram sampai merah-merah muka, suke, gembira sambil melompat-lompat bile baca tajuk entri aku kali ni. Cool-coolkan diri anda. Jangan tengok pada kulitnye je,tengok pada isi nye pulak. Kulit tak mencerminkan ape isi kat dalam die. Kadang-kadang kulit teruk, isi die bagus.hehe. So bace bagi habis dulu entri aku kali ni baru korang nak marah or nak gembira..tu terpulang pada korangla. Aku hanya menulis mengikut pandangan aku yang ilmu takla setinggi mane pun. Bagi korang yang tak berape stuju tu or ade pendapat lain,itu terpulang pada korang sume.


14 Februari..hari yang selalu orang ingat especially bagi sesape yang berkasih mahupun bercouple..kerana hari ni merupakan valentine day ataupun hari kekasih..pada hari ni ramai couple-couple akan keluar date bersama, makan bersama, tengok wayang bersama, si boypren bagi bunga kat gelpren, si gelpren bagi bunga kat gelpren & macam-macam lagila..adat biase bagi sesape je yg menyambut valentine's day ni.

Bila tibanya tarikh 14 Februari, banyak peringatan-peringatan supaya umat Islam tak menyambut Hari Kekasih atau Valentine's Day yang dah menjadi budaya atau sambutan yang wajib bagi pasangan kekasih.

Bagi kebanyakan remaja pada masa ni especially in Malaysia, menyambut hari kekasih ni takde kene mengena dengan ritual keagamaan, tapi hanya untuk meraikan kekasih@buah ati mereka..hari di mana mereka nak tunjukkan rasa kasih sayang & cinta mereka terhadap kekasih mereka. Bukan nye nak memuja sape-sape pun kate mereka..

Tapi hakikat sebenarnye yang kite sebagai umat Islam tak tau adalah hari kekasih ni ade bersangku paut ngan amalan umat Kristian.Sebab tu la Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memutuskan bahawa amalan menyambut Hari Valentine adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam.

Kalaupun la hari valentine ni takde sangkut paut dengan amalan orang-orang kristian pun, ia tetap haram pasal amalan ni bercampur dengan perbuatan maksiat dan zina..mane taknye, keluar berdua-duan antara laki ngan perempuan yang bukan muhrim tu kan berzina namanye..zina mata (tengok boypren or gelpren ngan bernafsu syahwat), zina hati (asyik teringat kat kekasih memasing je sampai nk ingat Allah pun tak sempat), zina tangan (jalan nak pegang-pegang tangan la,pegang-pegang badanla), zina kaki (pergi ke tempat-tempat maksiat macam pub ke,disko ke,etc), zina mulut ( cakap bnde2 yang bleh membangkitkan nafsu syahwat..kan elok dibasahkan lidah & bibir ni dengan zikrullah). Tengok,macam-macam dosa zina kite dapat bile kite keluar ngan kekasih kite..takkan tu nak menafikan lagi kot.hehe

Untuk bagi anda sume paham tentang larangan sambut hari kekasih ni, elokla kite tau pekebende hari kekasih ni & asal usul camne bleh timbulnye hari kekasih ni.

Valentine dalam bahasa Inggeris atau Valentino dalam bahasa Itali sebenornye berasal daripada nama sebuah keluarga berbangsa Rom, iaitu Valentinus yang juga berasal daripada bahasa Latin iaitu valens yang bermaksud kuat, aktif, sihat dan seumpamanya (laman web Behind The Name: The Etemology dand History of First Name).

Kalau ikut sejarah pulak, Valentine ni sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine. paderi ni berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februari 270 masihi sampaikan Ratu Isabella menganggap paderi tu sebagai kekasih rakyatnya sendiri.

So dengan rase bangga dan riaknye Ratu tersebut mengarahkan 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan itu dengan dinamakan hari Valentine.

Ada tiga pendapat mengenai asal-usul Hari Valentine. Pertama, Hari Valentine bermula ketika pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti orang Juno, ratu kepada dewa dan dewi Rom.

Besooknye 15 Februari bermulala Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisional masyarakat Rom iaitu mana pada malam pesta berkenaan, nama gadis Rom ditulis atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

Pendapat kedua pula menyatakan pada 14 Februari 270 masihi, St Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270 masihi). Pada waktu itu Raja Claudius membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terbabit dalam peperangan.

Menyedari hakikat itu, St Valentine dan St Marius mengahwinkan orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan itu, St Valentine ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari tahun 270 masihi.

Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St Valentine sebagai upacara keagamaan.

Pendapat ketiga pulak adalah cerite pasal ratu isabella ngan paderi yang aku cerita kat atas tu tadi.

So semua sejarah pasal hari kekasih ni semuanye berkait dengan orang-orang kristian..takde satu pun peristiwa yang berkait ngan Islam yang menyuruh menyambut hari kekasih ni..korang sebagai umat yang mengaku bahawa Allah tu wujud & Rasulullah tu sebagai pesuruh Allah, takkanla sanggup nak membelakangkan agama semata-mata nak menyambut perayaan yang biasenye disambut oleh orang kristian.

Hukum Islam teramat-amatla jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan daripada amalan kami maka ia akan ditolak." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Untuk mereka yang sedang berkasih-kasih (especially bagi mereka yang belum di ijab kabul lagi), renti-rentikanla menyambut hari kekasih ni..takde pekdah pe pun..bukanla Islam tak membenarkan langsung nak memberi hadiah ape pun, tapi perlu dalam batas-batas yang dibenarkan syara'. Ape erti perhubungan yang kite jalinkan tu dengan pasangan kite kalo tak mendapat keberkatan dari Allah. Agak-agak korangla kan, perhubungan yang bercampur dengan maksiat dan dosa tu diberkati Allah ke???????? Boleh bahagia ke nanti???Bukan ke kebahagian tu Allah yang bagi. Allah nak bagi ke kalo korang selalu buat dosa je??? Kalo Allah nak bagi pun kat dunia ni, agak2nye la kan, kat akhirat nanti korang bleh lepas ke??? Agak2 korangla kan, kekasih korang nanti boleh backup korang ke kat akhirat nanti bile ngadap Allah kalo perhubungan korang tu asyik diselimuti dengan maksiat & dosa?????(saje je bagi banyak2 soalan & tanda soal, bagi korang pikir sendiri..tu pun bagi yang ade akal untuk berpikir la.heheh)

Korang mesti terpikir-pikir, apsl aku letak tajuk "mari menyambut hari kekasih" padehal sepanjang entri ni aku asyik ngutuk & tak menyuruh korang sambut pun perayaan kristian ni..heheh. Bagi aku, hari kekasih adalah setiap hari, setiap detik denyutan nadi ni, setiap saat, setiap minit, setiap jam adalah aku anggap special..bersama Pencipta yang Maha Agung, Allah S.W.T dan pesuruh Allah yang sentiase dalam ingatan aku walaupun tak pernah berjumpe iaitu Rasulullah SAW. Bukankah itu sebenar-benarnye kekasih yang layak kite cintai..yang layak kite kasihi..yang sepatutnye kite sanggup berkorban ape saja untuk mendapatkan cintaNya, yang kite perlu menitiskan air mata kekesalan yang tak sudah jika tak medapat cintaNya. Itulah cinta yang paling Agung yang perlu kita dapatkan walau dengan ape cara sekalipun. Tula sebenarnye hari kekasih yang perlu kite sambut..setiap hari, setiap mase. Bukan sekali dalam setahun seperti Valentine's day ni.

Mari kite muhasabah diri kite balik sepanjang hidup kite ni, berape banyak mase yang dah kite habiskan untuk kekasih kite..& berape banyak mase pulak yang dah kite habiskan untuk mengingati Allah dan memperhambakan diri kepada Allah..mesti jauh bezanya kan. Kite lebih sanggup habiskan banyak mase untuk orang yang kite sayang, tapi kite tak pernah pun nak luangkan sikit mase kite untuk Allah yang sentiase menyayangi kite ni.Moga entri ni dapat merubah diri aku dan sesape je yang membace entri ni yang sering lalai dari mengingati Allah. Moga Allah tak tarik nikmat hidayahNya dalam diri kite.

Wallahu a'lam.





6 comments:

Masrurah on February 14, 2009 at 5:41 PM said...

Salam..terpanggil utk mengepost gak.
apepun..jom sama2 muhasabah diri, amar makruf nahi munkar setakat yg mampu, jika tidak mampu dengan perbuatan dan perkataan, maka gunalah senjata terakhir kita iaitu doa..semoga doa kita di makbulkan dan semoga kita sentiasa dilindungi dr hasutan syaitan durjana.InsyaAllah!

Valentine Day not our (ISLAM) Day!

Mohd Hafizi b Haji Abdul Rahman on February 14, 2009 at 5:51 PM said...

salam...

InsyaAllah..moga Allah permudahkan segala urusan kite untuk menegakkan yang ma'ruf mencegah yang mungkar..
Allah sentiase bersama orang yang menegakkan agamaNya.

Allahu Akbar!!!!!

Ghuroba' on February 17, 2009 at 9:01 PM said...
This comment has been removed by the author.
Ghuroba' on February 17, 2009 at 9:02 PM said...

menyuruh yg baik dan mencegah kemungkaran adalah kewajipan dan responsibility setiap muslim.
Pasal couple2 ni, bukan ke hukumnye haram? dlm sejarah Islam, tak pernah ade pun pergaulan bebas, n berpakwe makwe ni. semuanye melalui perkahwinan.
Pasal kekasih plak, bukan ke kekasih kite cuma Allah dan Rasulullah saw?itu la semulia2 kekasih. Sape lagi yg ingat kat umatnye bile dah nak wafat?

Sasha on February 20, 2009 at 10:29 AM said...

Salam... bagus ler kalau semua anak2 muda berakhlak & berperibadi indah macam hafizi... teruskan usaha mendidik remaja2 muda & remaja2 purba yg masih jahil...

Mohd Hafizi b Haji Abdul Rahman on February 20, 2009 at 11:53 AM said...

to kak shasha:
sy tak sehebat mane la kak..sy tulis ni pun utk ingtkan diri sy sendiri je..hehe
remaja2 purba tu golongan mane plk ye???hehhee

 

Re-Engineering of Islamic Life Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal