Monday, September 29, 2008

Eid Mubarak



Eid mubarak ana ucapkan kepada semua sahabat-sahabat bloggerz & juga seluruh umat Islam.Salam kemaafan ana hulurkan kepada semua yang mengenali diri ana ni..terasa begitu banyak dosa & kesalahan yang telah ana lakukan. Begitu pantas ramadhan al-mubarak meninggalkan kite semua. Dengan pemergian Ramadhan dan juga datangya 1 Syawal, seluruh umat Islam merayakan kemenangan dengan laungan Takbir,Tahmid dan Tasbih sebagai tanda menzahirkan kesyukuran & kemenangan kite melawan hawa nafsu di sepanjang Bulan Ramadhan.

Firman Allah dalam surah Al- Baqarah ayat 185:

Maksudnya: "dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk dan supaya kamu bersyukur."

Merayakan kemenangan setelah sebulan kite berpuase bukanlah hanya semata-mata kite berlawo-lawo dengan memakai baju-baju yang baru, ataupun dengan menyediakan juadah hari raye yang melampo-lampo sehingga membawak kepada pembaziran..tapi kemenangan mutlak bagi kite sebagai umat Islam adalah sejauh mane kite dapat mempertahankan tarbiah Ramadhan tu dalam diri kite..

Janganla kite hanya menjadi alim di bulan Ramadhan dengan bersungguh-sungguh mengerjakan amal ibadah seperti sembahyang jemaah di masjid, sembahyang terawih,witir,baca quran,qiamullail, etc..tapi setelah pemergian ramadhan kite kembali ke kehidupan kite yang asal.kurang ke masjid, kurang bace quran, kurang qiamullail. Satu persoalan yang bermain di pikiran ana, adakah ibadah itu hanya khusus di bulan Ramadhan saje?????Alangkah ruginye bagi kite jika kite tak dapat mempertahankan tarbiah Ramadhan tu dalam diri kite ni..kerana belum tentu lagi Allah akan memanjangkan umur kite sehingga ketemu Ramadhan yang akan datang.

Disini ana nak kongsi sikit beberape impak yang sepatutnye di rasai dalam diri kite setelah menjalani tarbiah ramadhan ni:

1) Semakin Tunduk & Patuh Kepada Allah

Ketaatan kite dalam mengerjakan ibadah dalam bulan Ramadhan seharusnye menjadikan diri kite berdisiplin dalam ape jua yang kite lakukan tak kire la dalam amal seharian kite mahupun amal ibadah kite kepada Allah.

2) Bersyukur Dengan Nikmat Makanan & Minuman

Amalam berpuase dapat melatih diri kite supaya kite bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi kat kite especially nikmat makan & minum.Kalo nak compare Malaysia ngan negara yang miskin seperti di Afrika, yang hanya kadang-kadang makan sekali sehari je,sedangkan kite terlebih-lebih makanan sehingga membawak kepada pembaziran.Ramadhan nila kite dapat merasai & menginsafi cmne rasenye kehidupan orang-orang yang kurang dapat makanan. Ramadhan juga melatih kite supaya suka bersedekah terutamanya dalam menjamu makanan kepada orang lain. Kalo kite tengok sikap orang-orang arab seperti di Makkah,Madinah, Mesir,etc..setiap kali ramadhan, orang arab ni berlumba-lumba nak sedekah berbuka puase sehinggakan kite tak perlu nak membeli juadah berbuka puase pun kalo duk kat sane..ni kerana mereka tahu menjamu orang berbuka puase memang banyak pahala.

3) Sabar Hadapi Ujian Allah
"Sabar..sabar..aku puase ni.Karang kurang pulak pahala puase aku".Nila antara dialog sesetngah orang yang tengah berpuase.Tapi adakah kite hanya perlu bersabar ketika Ramadhan je???Bulan lain takyah sabar ke???Tu tanggapan yang salah tu...sepatutnye latihan sabar di bulan Ramadhan tu kite kene teruskan sampai bile-bile.Bukan hanya di bulan puasa je..Kalo agak-agak bulan-bulan lain susah bebenor nak sabar,puase je sepanjang tahun(kecuali pada hari-hari yang diharamkan puase).Confirm korang akan jadi orang yang penyabar.

4) Ketekunan Dalam Mengerjakan Ibadah
Tarbiah ibadah terawih,witir,tadarus Al-Quran seharusnye menjadikan kite sentiasa istiqamah dan tekun dalam mengerjakan ibadah kepada Allah.Walaupun bulan-bulan lain takde ibadah terawih, tapi ibadah-ibadah lain seperti tadarus, qiamullail,etc seharusnye kite teruskan, bukanla berenti setelah selseai Ramadhan.

Sekali lagi ana nak memohon maap zahir batin kalau selama ni ade terkasar bahasa,terlanjur perbuatan,termakan dan terminum,mintak diampun kan segalanye.Bagi sahabat-sahabat ana,jemputla datang ke rumah..sediakan duit raye sebelum datang ke rumah ana.hehe..

Selamat Hari Raya Maap Zahir Batin.


Get Hari Raya Graphics Here

4 comments:

gaco on October 6, 2008 at 3:42 PM said...

syammil yg abiskan karipap ko.. huhu

Mohd Hanif B Md Yusuf on October 8, 2008 at 11:52 AM said...

betul2.. ak nmpk dia mcm gelap2 jer org nyer

Syammil on October 11, 2008 at 3:59 PM said...

gaco..bkn aku la..dlm umah ni ada 3 org yg gelap..gaco,sob2 ucu & pak ali..so plih la antra 3 ni..

aku mkn 3 biji ja karipap cute 2..

محمد حفيظي بن حاج عبد الرحمن on October 11, 2008 at 7:32 PM said...

ceh...hang tak ngaku plk syammil...sengaja nak 'menggelapkan' orang lain plk..diri sendiri tak nak plk masuk dlm list tu..hahahha

 

Re-Engineering of Islamic Life Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal