Sunday, September 14, 2008

Banyaknye...

salam ramadhan....
secara sedar tak sedar mahupun ingat-ingat lupaa...dah separuh ramadhan dah meninggalkan kite.Macam mane ngan pose kite ramdhan kali ni???Stakat ni penuh tak pose???ke ade yang sengaja menguzur syar'ie gak(bagi kaum laki) dengan memberi alasan aku takleh pose sebab ttuutttt......(alasan tu korang pikirla sendiri..bagi sesape yg suke memberi alasan tak nak pose..hehe).Agak-agaknye pose kite kali ni dah di upgrade kn ke berbanding tahun lepas??kalo upgrade.alhamdulillah..kalo downgrade,muhasabah la diri tu..sempat lagi ni..ade separuh ramadhan lagi yang menanti kite dengan limpahan ganjaran yang cukup banyak bagi sesape yang tahu menghargai separuh kedua ramadhan ni especially pada 10 ramadhan yang terakhir. Disini elok rasenye kite berkongsi sedikit ilmu ape bende yang perlu diperbanyakkan terutamnya dalam menempuh separuh ramadhan yang tinggal ni..

Banyakkan Sedekah

Bagi sesape yang sebelum ni rase berat benor tangan tu (seperti ade ketumbuhan batu besar yang ade pada tangan) untuk bersedekah, rasenye bulan ni la bulan yang amat bagus untuk kite melakukan amal tu..Kalo agak kekayaan tu berada di tahap yang tinggi,bolehla menderma sebijik umah mahupun kete kepada orang yang memerlukan macam aku ni..hehe.Kalo tak mampu,blehla bersedekah makanan berbuka pose kat masjid-masjid ataupun panggil 1 kampung ngan kampong sebelah berbuka pose kat umah anda.Kan ke bagus cmtu,disamping dapat pahala,boleh gak mengeratkan tali sillaturrahim.
Bagi mereka yang tak teramat mampu untk menjamu orang berbuka pose,bolehla hanya sekadar sedekahkan senyuman kepada orang kite jumpa..Jumpa orang je senyum menyerongen bak kate orang perak..bior nampak sume gigi anda tu. Tapi anda perlulah pastikan sebelum tu gosok gigi dulu..jangan biorkan gigi kunin je..orang tengok kite senyum pun tak jadi nak senyum balik..hehehe

Banyakkan Baca Al-quran

Dalam bulan yang penuh barakah ni,elok bebenorla kite banyakkan bace al-quran..kalo boleh stiap kali lepas solat ambik la sikit bace nak bace quran..dapat 1 page pun jadila..kalo boleh dapat habiskan 1 juzu’ sehari mmg dah kire bagus dh tu..Rasulullah dulu pun setiap kali bulan ramadhan,Baginda khatam al-quran sekali..Pada ramadhan terakhir sebelum Baginda wafat, Baginda khatam quran 2 kali dalam bulan ramadhan tersebut. Tapi kalo terasa diri tu terlampo pemalas, dengor orang bace quran pun dh kire ok..dapat gak la pahala dengor orang bace quran daripada kite membuat perkara-perkara yang lagho di bulan ramadhan ni. Sekarang ni kan teknologi dah canggih,dalam henset pun leh letak mp3 al-quran..so lebih baik dengor ayat-ayat suci al-quran daripada dengor lagu yang ntah hape-hape tu..


Banyakkan Qiamullail

Di separuh ramadhan ni terutamanya 10 ramadhan yang terakhir ni,elok bebenorla kalo pakat ramai-ramai bangun tengah malam. Bangun tengah malam bukanla bertujuan untuk tengok bola mahupun main game mahupun tengok movie mahupun main intenet..tapi elokla kalo buat solat sunat tahajjud,solat sunat taubat,solat sunat hajat,etc. lepas tu leh bersahur terus…so secara automotiknye anda takkan terlepas untuk bersahur. Dah dapat pahala qiamullail ngan pahala bersahur sekali.


Banyakkan Sabar daripada Mengamuk Tak Tentu Pasal


Mengamuk..mengamuk..mengamuk..beratur nak bayar beli makanan pose pun nak ngamuk, orang silap anto oder makanan berbuka pose pun nak ngamuk, tengah perut lapo pun nak ngamuk, perut kenyang benor pun nak ngamuk..kire dalam sume keadaanla die nak ngamuk..Kalo jumpe orang cmni baik di sekeh je kepala die tu..tak pasal-pasal sume nak ngamuk je..hahah.Bagi orang yang berpenyakit seperti yang disebutkan di atas,bawak-bawakla berubah bulan pose ni. Agak-agak kalo terasa nak stat ngamuk tu,pi la ambik wudhu’,tapi jgnla plk ambik kesempatan ngan menelan air wudhu’ tu ngan alasan selamber dah terminum..terminum takpe..ni bukan boleh meredakan mengamuk die,karang aku pulak yang ngamuk kat orang camtu..hahaha.

Banyakkan Juadah Berbuka Pose

Mesti korang pelik apsal aku suruh memperbanyakkan juadah berbuka pose..kan ke tu membazir..heheh.Memangla membazir kalo korang beli banyak-banyak untuk korang sorang je..dah tentu korang tak habis makan punye..pehtu buang ke dalam tong sampah..kan ke membazir tu..lebih elok kalo korang beli banyak-banyak pehtu bagi la kat member-member serumah korang tu..kan elok berkongsi-kongsi makanan..banyak berkat tu..adalah lagi elok kalo ajak aku..sure makanan tu tak dibazirkan punye..hehehe. So untuk sume ahli bait aku, disarankan membeli juadah berbuka pose banyak sikit..so aku takyah beli juadah berbuka pose..hehehe


Banyakkan Membuat Assignment+Projek

Haa..remind untuk aku & kengkawan aku,bawak2la memperbanyakkan usaha buat assignment tu..jangan main game ngan intenet je…assignment banyak lagi tak siap ni..repot psm lepeh raye nak anto.Sedarlah wahai kengkawan ku (ngan aku skali), jangan jadikan pose sebagai alasan untuk melengahkan assignment tu..hehehe

8 comments:

gaco on September 14, 2008 at 11:56 PM said...

hmm.. jgn byk main internet yer? nie ko tgh watpe? bkn usha internet ker?

محمد حفيظي بن حاج عبد الرحمن on September 15, 2008 at 12:22 AM said...

aku bukak intenet cari bahan assignment ngan bukak web2 ilmiah je..tak wat bende2 lagho mcm ko ni..hehehe

gaco on September 15, 2008 at 1:02 AM said...

haha.. pizan.. u know i know it better rite

محمد حفيظي بن حاج عبد الرحمن on September 15, 2008 at 10:23 AM said...

u don't know wat i know coz i know wa u know..hahahaha

gaco on September 15, 2008 at 1:24 PM said...

i also know wat u know even u dont want me to know and u dont know I knoe it

محمد حفيظي بن حاج عبد الرحمن on September 15, 2008 at 1:57 PM said...

i also know wat u did last pose...

Syammil on September 15, 2008 at 8:34 PM said...

i know everything but u all know nothing!!! haha padan muka

gaco on September 17, 2008 at 12:24 AM said...

man know nothing if being compared to Allah

Dari Abu Hurairah r.a dari Nabi s.a.w, baginda bersabda:”Allah berfirman:”Aku telah menyediakan untuk hamba-Ku yang soleh, apa yang belum pernah mata melihat, belum pernh telinga mendengar dan belum pernah teringat (terlintas) dalam hati manusia.” (www.islam.com.my)

See.. see.. There is sooooooooo many things that we.. human don't know.. So, be it..

 

Re-Engineering of Islamic Life Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal