Tuesday, March 10, 2009

Mujurlah Kerana Masih Ada Waktu

Firman Allah s.a.w :

كُلُّ نَفْسٍ ذآئِقَةُ المَوتِ

سورة ال عمران ,185 سورة الأنبياء 35 ,سورة العنكبوت


Maksudnya : Setiap jiwa pasti akan merasai mati

Assalamualaikum...

Cuba kita perhatikan gambar di atas….

Perhatikan betul-betul. Jenazah sape kah tu??

Sekali lagi kita teliti dan amati sungguh-sungguh jenazah sape kah tu?

Mungkin kita tak ambil peduli dan mungkin kita hanya bersikap sambil lewa kerana gambar di atas bukanlah gambar jenazah orang yang kita kenal. Jenazah di atas bukanlah dari kaum keluarga kite..bukan juga sahabat handai kite ataupun orang yang kite kenal yang hidup di sekeliling kite ni.

Apa yang pasti, gambar jenazah yang siap untuk di sembahyangkan di atas bukanlah termasuk di dalam senarai mereka yang kita senaraikan sebentar tadi kerana kita masih diberi kesempatan dan waktu yang berbaki oleh Allah s.w.t untuk hidup bersama mereka. Mujurlah kerana masih ada waktu, kite sebagai

seorang anak masih diberi kesempatan untuk memohon kemaafan kepada kedua ibu bapa kite serta berbakti kepada mereka.

Mujurlah kerana masih ada waktu,kite sebagai orang tua masih sempat memberi didikan serta kasih sayang kepada anak-anak kite.

Mujurlah kerana masih ada waktu, kite sebagai seorang isteri masih sempat mentaati serta membahagiakan suami begitu juga sebaliknya.

Mujurlah kerana masih ada waktu, kite sebagai seorang murid masih sempat mempelajari dan mengutip sebanyak mungkin Ilmu daripada guru kite serta menghadiri pengajiannya.

Mujurlah kerana masih ada waktu, kite sebagai seorang rakan,masih mampu berbuat baik kepada rakan taulan kite yang lain.

Mujurlah kerana masih ada waktu kite sebagai seorang yang membuat zalim masih sempat memohon kemaafan kepada mereka yang kite aniaya.

Mujurlah kerana masih ada waktu,kite sebagai individu masih sempat memperbaiki kesilapan yang kita lakukan kepada mereka.

Mujurlah kerana masih ada waktu untuk kita hubungi mereka sebelum talian mereka “rubbama yakunu mughlaqan” (talian kemungkinan telah tutup)

Rasenye saya masih belum terlambat memohon ampun dan maaf kepada semua pengunjung yang dikasihi sekalian.Mujurlah kerana masih ada waktu untuk saya memohon jutaan kemaafan yang tidak terhingga serta yang sungguh-sungguh daripada anda yang mengenali mahupun tak mengenali diri saya ni agar segala kesilapan dan kesalahan saya dimaafkan.

Wallahu a'lam.




10 comments:

gaco on March 10, 2009 at 11:12 PM said...

aku maafkan ko.. hehe

محمد حفيظي بن حاج عبد الرحمن on March 10, 2009 at 11:22 PM said...

hehe..tq2 psl sudi memaapkan aku..heheh

The Honourable Chako on March 11, 2009 at 3:57 PM said...

walaupon ko sengal dgn aku kan fizi..
tapi takper aku maafkan ko gak...
aku pn sengal gk dgn ko..
hahha..

محمد حفيظي بن حاج عبد الرحمن on March 11, 2009 at 10:07 PM said...

tq2 chako..takpe..kite same2 sengal.hehe

M A S R U R A H on March 14, 2009 at 11:06 PM said...

Best article!!

Anonymous said...

pizan,aku mintak maap kalu kat blakang ko aku kata ko nampak cam encik haizal yg ajar kimia masa tahun satu.

Aqua on March 15, 2009 at 2:05 PM said...

Salam...bagus tulisan anda memberi keinsafan dn peringatan kpd org lain...sy pun x dpt bygkan mcmn kalau kita kehilangan kesempatan yg ada itu...teruskan usaha murni moga diberkati ALLAH S.W.T...:-)Schonen tag!

gaco on March 19, 2009 at 10:53 AM said...

haha.. sape yg kate ko cam en haizal nie?? lawak siot.. apsal aku x tau pasal nie.. hahahaha

محمد حفيظي بن حاج عبد الرحمن on March 19, 2009 at 12:43 PM said...

mane de same..korg silap nmpk tu..tak sama langsungla..hehe

ceh,,sapela yg membuat onar ckp aku sama ngn en.haizal tu.mesti kimma ni..haha

Anonymous said...

yela..ade rupa la sket,kalu ko sikat rambut ko ke tepi.pastu ko kena buat lawak2 die yg tak jadi.cnfirm serupa ngan en haizal

 

Re-Engineering of Islamic Life Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal