Wednesday, December 16, 2009

1..2...Jus

Salamun alaik...

Kenapa la tibe2 je aku menjadi rajin nak menghapdet blog seperti rajinnye gaban yang nak menolong penduduk2 jepun yang dalam bahaya akibat kedatangan raksasa huduh..hehe. Padahal berlambak lagi keje pending yg aku perlu setelkan especially research proposal master aku yg tak sentuh2 pun lagi..bukan kate nak menaip proposal, tajuk pun sepatah haram tak terlintas di pikiran aku lagi nak wat tajuk pe. Jenuh dah aku memerah kepala otak ni hampir penuh baldi untuk dapatkan idea..tapi x sampai2 gak tu.Gamaknye jem kat Federal Highway kat area Petaling Jaya kot...tu belum dikire salah jalan & terpakse men U-turn hampir 15km dihadapan akibat takde tempat U-turn..tu yang lambat sampai tu kot..haha.

Aku nak cite bende lain sebenornye ni..biasela, muqaddimah kene menyimpang sikit dari arah tujuan aku nak cite ni.baru rase best nak bace..hehe. Kali ni aku rase aku nak bukak topik pasal kelebihan saf pertama dalam solat jemaah..Ramai orang memandang remeh bende ni...mereka tak merase besar ganjarannye bile bersembahyang di saf pertama..dan peristiwa ni dah banyak kali dah rasenye aku alami bile nak stat semayang jemaah kat masjid..dan baru2 ni pun berlaku lagi.

Menjadi kebiasaan aku bile dah balik keje dah nak dekat maghrib, aku akan solat maghrib kat masjid berhampiran apartmet aku sebelum balik umah..kalo de majlis ilmu stay la sampai isya'...tu pun kalo aku x tdo opis..kalo tdo opis al-maksudnye..takleh balik umah la..tu je.hehe. Seperti biase keadaan disemua masjid pabila muazzin melaungkan iqamah untuk mengajak jemaah membentuk saf untuk bersembahyang..maka bangunla semua jemaah yang ade di masjid tu membentuk beberape saf dalam masjid tu sebelum menunaikan sembahyang maghrib..dan aku berada di saf kedua waktu tu..tengah2 nak membetulkan saf, saf pertama kosong & cukup untuk seorang jemaah di saf kedua kedepan untuk memenuhkan saf pertama tu.Suppose orang yang berada di saf kedua betul2 di belakang ruang kosong tu la yang sepatutnye kedepan memenuhkan saf pertama tu..Tapi dengan penuh kesopanannye die mengoffer orang disebelah kirinye untuk kedepan..baik sungguh orang ni sanggup menyedekahkan pahala saf pertama yang supposenye die boleh dapat kat orang sebelah kirinye pulak..orang disebelah kirinye juga tergolong dalam golongan orang yang baik ati lagi bersopan santun sambil tersipu-sipu malu mengoffer kembali tempat saf pertama tu kat orang tadi..mungkin die pikir die dah pueh dah semayang kat saf pertama..so bagi kat orang lain la pulak nak tambah pahala..Adegan tolak menolak offer untuk bergerak ke saf pertama tu berlarutan selama beberape minit..

Ish...takleh jadi ni..pikir aku yang berada di kedudukan ke-3 sebelah dua orang yang baik lagi sopan yang tengah main 1 2 jus sape yg nak bergerak ke saf depan.huhu.. Aku gerak la ke saf depan tu. Kalo aku tunggu dorang sampai bile2 pun saf pertama tu kosong akibat orang belakang taknak penuhkan saf depan tu..

Tu lah orang kite, tak pernah nak merebut peluang untuk berada di saf pertama bila solat jemaah..especially bile time solat jumaat..datang punye la sejam awal ke masjid..Tapi duk mlepak kat luor makan pisang berangan sambil berangan bile la Tiz Zaqiyah nak masuk meminang die..haha. Kalo masuk dalam masjid pun, duk saf belakang skali, tak pun duk nyandor tepi dinding atau tiang. 5 saat lepeh menyandor tu, terus meroloh..hehe.kome tau ke pekebendenye meroloh tu???????mesti kome tak tau ni kan..haha..suatu perbuatan yang mengeluarkan cecair & kadang2 bunyi dimulut dengan keadaan mata terpejam.huhu.

Berkata Al Barak bin ‘Azib r.a Rasulullah saw bersabda, sesungguhnya Allah (swt) dan malaikatnya merahmati (dan memohon) rahmatnya ke atas mereka yang dekat dengan saf yang pertama, dan tidak ada langkahan yang amat disukai oleh Allah (swt) dari langkah yang membawa ia kepada saf (sembahyang jemaah).

Sabda Nabi lagi..

Sabda Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah : Sebaik-baik saf barisan lelaki yang paling depan, dan yang terburuk ialah yang paling belakang, dan sebaik-baik barisan perempuan yang terakhir, dan yang terburuk ialah yang paling depan. (Riwayat Muslim)

Tapi kite tak pernah nak teliti & ambil pengajaran daripada hadis Rasulullah ni. Bagi kite, saf pertama tu hanya sesuai untuk golongan orang2 tua je..or orang2 yang alim je..kite yang rase mcm umur ni muda lagi & ilmu agama yang tak berape tinggi ni tak layak nak duduk saf pertama. Takkan la nak tunggu dah sampai dah tak larat jalan baru nak semayang saf pertama ye tak.Ntah2 time tu nak g masjid untuk sembahyang berjemaaah pun dah tak mampu rasenye.

Hadis Abu Hurairah r.a:Sesungguhnya Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Seandainya manusia mengetahui kelebihan yang terdapat di dalam azan dan saf pertama, kemudian mereka tidak mendapatkannya kecuali dengan cara mengundi di antara mereka, sudah tentu mereka mahu mengundi…



Betape pentingnye & banyak kelebihan saf pertama ni sampai kalo kome sume tau kome berebut-berebut nak ambik peluang sembahyang saf pertama..sampai nk kene mengundi lagi.Ingat bile Pilihanraye umum je ke baru boleh mengundi..nak solat saf pertama pun bnak kene mengundi.Tapi dalam pikiran tuan2 & puan2 skalian..agak2nye zaman sekarang ni boleh jadi ke orang berebut2 nak semayang saf depan ye????kalo berebut nak duk saf depan dalam konsert tu aku percaye gakla..hehe

Berkata Abu Umamah, bahawa Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya Allah (swt) dan malaikatnya berselawat ke atas (mereka yang berada di dalam) saf pertama. Berkata (para sahabat) wahai Rasulullah (saw) dan ke atas saf kedua (juga)? Rasulullah saw bersabda lagi, bahawa Allah (swt) dan malaikat yang berselawat ke atas (mereka yang berada di dalam) saf pertama. Berkata (para sahabat) Wahai Rasulullah (saw) dan ke atas saf kedua (juga). Rasulullah bersabda lagi, bahawa Allah (swt) dan malaikatnya berselawat ke atas (mereka yang berada di dalam) saf pertama. Berkata (para sahabat) Wahai Rasulullah saw dan ke atas saf kedua (juga). Lalulah Rasulullah saw bersabda, dan ke atas saf kedua (juga). Rasulullah saw bersabda pula, betulkan saf-saf kamu, betulkan bahu-bahu kamu, dan lembutkan (bahu ketika dibetul oleh) tangan-tangan saudara kamu. Tutuplah perenggang, sesungguhnya syaitan memasuki di celah-celah kamu seperti Hazap yang dimaksudkan dengan anak kambing yang kecil.

Selepas tiga kali sahabat bertanya tentang saf kedua barulah dijawab oleh Rasulullah s.a.w.

Makmum yang berada belakang imam mendapat pahala 100 kali sembahyang, di sebelah kanan imam mendapat pahala75 kali sembahyang dan di sebelah kiri mendapat 50 kali sembahyang. Yang lain-lain mendapat 25 kali pahala sembahyang. Makmum yang tepat berada di belakang imam, hendaklah seorang yang tahu dalam masalah ibadah yang sedang dilakukan. Mereka harus bertindak tepat pada saat imam batal, salah, lupa dan sebagainya. Bila perlu ia berhak menggantikan imam. Hendaklah orang yang berada dekat imam (belakang, kiri dan kanan) itu cukup umur dan pandai agama.

Banyak lagi hadith2 yang menerangkan betapa besarnye ganjaran & kelebihan jika kite berada dalam saf pertama ketika solat berjemaah. Maka terpulang la kepada diri kite sendiri samada kite nak merebut ganjaran dari Allah tu ke tak.Tepuk dada, tanya iman kite..:)

I would like to take this opportunity to wish all muslim brothers and sisters Salam Maal Hijrah 1431 Hijriah..May this year will bring us more Barakah, Rahmat & Happiness from Allah..& benefits from knowledge Allah has bestowed upon us..Ameen.

Wassalam.


0 comments:

 

Re-Engineering of Islamic Life Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal