Thursday, September 17, 2009

Ramadhan Kareem...

Assalamualaikum…

Dah 2 bulan lebih dah jari-jemari ni tak menaip di keybord utk mencoretkan sesuatu kat blog ku ni..tak sekerap seperti waktu zaman aku belajar dulu. Sekarang semuanya dh berubah. Kehidupan aku sedikit sebanyak dh berubah bile aku dh stat keje. Yang boleh aku ckp skrg, I miss my “student life” dulu..especially in Ramadhan season. Berbuka pose sama2 ngan member-member, solat terawih jemaah, aku boleh khatam 30 juzuk dlm bulan ramadhan, dgn senang aku boleh qiamullail tiap2 malam..tak pernah ad rase malas. Tapi skrg dh totally change bile aku dh keje. Tak dapat lagi berbuka pose ngan memer-member, kadang2 aku hanya berbuka pose dalam kete, tengah jalan dengan hanya meneguk air liur aku sendiri disebabkan jalan jem.hehe. Kadang-kadang nak berjemaah semayang terawih pun terlepas akibat balik keje pun dh pukul 10 malam. Bace quran pun x dapat nak habiskan 1 juzuk sehari. Teruknye kualiti ramadhan aku tahun ni..tu memang aku akui nye. Tapi aku masih cube sedaya upaya aku untuk merebut peluang yang Allah dh beri kat aku pada penghujung Ramadhan ni..rase rugi sangat kalau aku tak grab peluang ni walaupun kadang2 bz ngan hal duniawi.

Tahun ni adalah ramadhan ke 23 buat aku. Aku tak ingat sejak umur bila aku start berpose penuh. Walaupun waktu kecik2 dulu mak aku upah satu hari penuh, dapat rm 1. Tapi, yang pasti Allah dah beri peluang sebanyak 23 kali kat aku untuk aku merasai hidup di bulan ini yang penuh barakah ni. Bulan Ramadhan adalah madrasah tarbiyah yang terbaik untuk semua umat manusia. Ramadan gak adalah saat terbaik untuk kite kembalikan hati kite kepada fitrahnya. Suppose kite wajib grab peluang beribadah dalam bulan Ramadhan ni untuk kite isi hati kite ni ngan makanan ibadah. Yang kite kejar dalam bulan Ramdhan ni bukanlah sales baju-baju raye, sales kueh raye mahupun makanan berbuka pose kat bazaar ramadhan tu, tapi yang seharusnye kite kejar adalah pangkat besar yang Allah akan bagi kat kite iaitu pangkat takwa.

Allah berfirman, maksudnya:“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Al-Baqarah: 183)


Di penghujung Ramadhan ni terutamanya di 10 malam terakhir ni seharusnye kite rebut peluang untuk lebih beribadat kepada Allah kerana Allah dah janjikan di 10 malam yang terakhir Ramadhan ni terdapat 1 malam yang kemuliaan & keberkatannye lebih baik dari seribu bulan iaitu Lailatul qadar. Sepatutnye kite grab peluang 10 malam terakhir Ramadhan ni ngan lebihkan bertahajjud, berzikir & membaca Al-Quran. Tapi senario umat akhir zaman bile tibenye penghujung Ramadhan ni, mereka lebih berlumba-lumba pergi ke shooping kompleks untuk membeli persiapan raye, berpenat lelah mengemas rumah untuk menghadapi hari raye. Tak tido malam untuk membuat kueh raye. Penat lelah hanya untuk menghadapi raye yang rata2 hanya disambut dalam mase seminggu lebih je. Kan ke bagus kalo kite berpenat lelah dalam beribadah dalam bulan Ramadhan ni kerana penat lelah ibadah kite tu mendapat ganjaran yang berlipat ganda dari Allah.

Sebelum berakhirnye Ramadhan tahun ni, elokla kite muhasabah diri kite balik adekah cukup pengisian ibadah kite dalam bulan Ramadhan ni atau hanya sama je seperti bulan-bulan yang lain..yang kite hanya dapat adalah ketidakseronokan akibat perut lapo dan keseronakan ketika berbuka..tapi kemanisan ibadah dalam bulan ramadhan ni kite tak rasa langsung. Rugi sungguh rasenye kalo kite tak merasai halawatul ibadah dalam bulan barakah ni.

Setakat ni saje ngomelan ku setelah sekian lame ‘berehat’.

Salam Penghujung Ramadhan & Selamat Hari Raye…maap atas segala kesalahan.






0 comments:

 

Re-Engineering of Islamic Life Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal